HOE GOED KAN JIJ AARDEN ?

Wanderwood - Coaching - Ondernemer - Aarden.jpg

Wat ik vandaag in mijn coachbedrijf merk, is dat er weinig mensen nog echt aarden. Ze zitten vaak in hun hoofd met todo's, zorgen, ideeën, gedachten en overtuigingen.

Ons hoofd is een krachtige tool. Het ceëert ideeën, helpt ons plannen, verbanden leggen, . . . Alleen gaat het niet meer voor ons werken als het overbelast wordt. Als er een disbalans komt omdat we enkel leven vanuit ons hoofd. We krijgen dan hoofdpijn, kunnen moeilijk onze ideeën realiseren, gaan uitstellen en vinden geen rust meer.

We vergeten dan dat onze natuur ook ons lichaam is. Datgene dat ons op de wereld neerzet. Het enige dat altijd in het hier en nu is. Door aandacht te geven aan je lichaam, ga je meer aarden. Je realiseert meer, krijgt contact met de realiteit en vind rust in jezelf.   


HOE GOED KAN JIJ AARDEN ?

Een mooi voorbeeld van balans tussen het hoofd / hogere en het aarden is een boom. De wortels onder de grond zijn even breed als de kruin die naar boven reikt. 
 

1. Maak 1.5u tijd voor jezelf
 

2. Ga naar een natuurgebied in je buurt
 

3. Wander en observeer het gebied
Verken al wanderend (zonder doel, vanuit je intuitië en lichaam) het gebied. Ga er nieuwsgierig in en zet al je zintuigen open. 
 

4. Observeer jezelf al wanderend
Stel jezelf de volgende vragen bij het wanderen : Hoe is het met mij vandaag ? Hoe voelt mijn lichaam ? Mijn geest ? Wat houdt me bezig ? Welke gedachten komen op ?
 

5. Blijf staan op een plek die je aantrekt
Wander tot je op een plek komt die je aantrekt. Kies een plaats om er te staan.


6. Doe je schoenen uit en voel de aarde
Observeer hoe de aarde onder je voeten voelt. Blijf even stilstaan om het te ervaren en beweeg dan met je voeten over de aarde. Wat word je gewaar ? Wat voel je ? Hoe voelt het ? Neem de beleving helemaal op via je lichaam.
 

7. Je maakt stevig contact met de aarde
Zoals een boom ga je stevig contact maken met de aarde. Je brengt heel je gewicht en aandacht naar je voeten. Je zet de volledige onderkant van je voeten op de aarde. Maak het raakvlak zo groot mogelijk. Voel je tenen, je hiel en de binnenkant van je zool aarden. 

Blijf met je aandacht gedurende minstens een minuut bij het gevoel van aarden.
Het kan helpen om je ogen te sluiten.
 

8. Hoe is het voor jou om geaard te zijn ?
Hoe voelt het voor jou om te aarden ? Om volledig gegrond te zijn ? Laat enkele woorden opkomen. 

Als je spanning of stress voelt opkomen, breng je het naar je voeten en geef je het af aan de aarde. Ga nadien verder met bovenstaande vragen.


9. Je bent stevig geaard en beweegt vanuit die geaardheid
Je behoudt het stevige contact met de aarde en begint te bewegen. Bij elke stap ga je bewust aarden. Wander nu opnieuw zoals je daarstraks deed. Observeer wat er gebeurt in je lichaam. Wat is er anders dan voorheen ? Hoe voelt je lichaam nu ? Je geest ? Je gedachten ?


10. Aarden in het dagelijkse leven
Aarden kan je gemakkelijk in de natuur. In het dagelijkse leven is het een grotere uitdaging. Het helpt om regelmatig je aandacht naar je voeten te brengen. Als je merkt dat je veel in je hoofd bezig bent, breng dan bewust je aandacht van je hoofd naar je voeten, van boven naar beneden. Je voeten zijn immers het andere uiterste van ons lichaam. Voel je voeten en beweeg ze. Je zal zien dat je meer rust ervaart, helderder kan denken en gemakkelijker in beweging komt. 

ENJOY THE GROUNDING !


EXTRA EDITIE WANDERING AT SEA - 10 september 2018

Door jullie vraag naar een extra editie van Wandering at sea, geven Brenda en ik jullie de allerlaatste kans om in 2018 de kracht van de zee en jezelf te ervaren. Vorige edities waren alvast magisch ! Ontdek hier hoe Monique de dag ervaren heeft : 

Heb jij goesting om mee te doen ?
Reserveer dan hier jouw strandstoel >>