OMGAAN MET JE ANGST VOOR HET ONBEKENDE

the unknown 2.jpg

Oh, een belangrijk en scary thema : het onbekende. Het zwarte gat, het niet-weten waar je uitkomt, het niet-weten of het zal lukken, of je het kan, of . . .

Zeker bij life changing events kan angst voor het onbekende opdagen. Je voelt je enthousiast voor het nieuwe en tegelijk besluipt angst je. Je weet niet altijd waar het naartoe leidt, of het allemaal goed uitdraait.

Je hebt geen controle over de uitkomst en dit maakt je bang. De kunst is om de angst, de onzekerheid te laten zijn. Erbij te zijn en het aandacht te geven zonder je erin te verliezen.


coachoefening : omgaan met JE angst voor het onbekende

  1. Neem 1.5u de tijd voor jezelf

  2. Ga naar een plek waar je rustig bij jezelf kan komen
    Neem stiften en papier mee.

  3. Wat weet je niet en geeft je angst ?
    Waar maak jij je vandaag zorgen over omdat je de uitkomst niet kent. Omdat je niet weet waartoe het zal leiden. Dit kan zijn een nieuwe job, een relatie, een investering, . . .

  4. Vul aan : “Ik weet niet of . . . “
    Vul deze zin aan met betrekking tot je thema. Laat verschillende invullingen uit je pen vloeien. Censureer jezelf niet. Alles wat opkomt, mag er zijn. Laat zonder veel nadenken een lijstje uit je pen komen.

    Voorbeeld :
    ”Ik weet niet of ik de juiste keuze maak.”
    ”Ik weet niet of het de job van mijn leven is.”
    ”Ik weet niet wat het resultaat gaat zijn.”
    ”Ik weet niet of ik het ga kunnen.”

    “Ik weet niet of het de moeite gaat zijn.”

  5. Geef je angst ruimte en aandacht

    We gaan ontdekken welke angst voor jou gelinkt is aan bovenstaande gedachten. Neem een blad en lees de gedachten luid op. Teken nu de angst die je ervaart. Kies een kleur, de vorm, de grootte,… Laat intuitief opkomen hoe je angst eruit ziet.

  6. Maak contact met je angst
    Kijk naar je tekening en voel wat het met je lichaam doet. Waar in je lichaam voel je de angst ? Laat opkomen wat er komt. Misschien voel je ze op verschillende plaatsen. Ga met je aandacht naar de plaatsen en observeer het gevoel. Adem rustig en blijf bij het gevoel.

  7. Accepteer dat je angst er is

    Laat je angst weten dat ze er mag zijn. Dat het OK is. Emoties willen gevoeld en geleefd worden. Eens ze er mogen zijn, vermindert hun kracht en krijg je weer meer ruimte. Bedankt je angst om er te zijn en neem afstand.

  8. Vul aan : “Wat ik vandaag weet / voel / ervaar . . . “
    Het is de toekomst die we niet kunnen bepalen die ons bang maakt. Het hier en nu brengt andere gevoelens met zich mee. Vul met betrekking tot je thema, bovenstaande zin aan. Door in het hier en nu te leven, kom je in contact met jezelf en je kracht.

  9. Hoe sta je nu tegenover het onbekende ?
    Observeer hoe het nu met je is na deze oefening. Wat is er veranderd ? Wat is je opgevallen ? Weet dat je de oefening telkens weer kan gebruiken, welke angst zich ook toont.

  10. Tot slot : een mooie quote die ik met jou wil delen

    “Het leven bloeit in het nu : ze moet de kans krijgen op natuurlijke wijze te groeien. Ze kan op niets uitdraaien als we ons teveel op de toekomst of het verleden richten. Geef ruimte aan je leven zodat ze kan worden wat ze wil zijn.”


WIL JIJ LEREN OMGAAN MET HET ONBEKENDE ?

Dan ben je meer dan welkom in Wanderwood. Ik coach jou om je angst te laten zijn en ruimte te maken voor vertrouwen. Zo ervaar je minder angst in je leven en onderneming en kan je vrijer en met een goed gevoel je eigen weg gaan.

Voel je interesse ? Mail me dan voor ‘n verkennend gesprek.

Graag tot binnenkort !

Shana