Waar liggen jouw grenzen ?

Wanderwood - coaching - waar liggen jouw grenzen

Grenzen. We hebben ze allemaal en oh boy, wat zijn ze soms moeilijk te bewaken . . . en dan moet je eerst nog weten waar ze liggen. Elke keer weer is het een uitdaging want in onze dagelijkse avonturen worden we voortdurend gechallenged door situaties en mensen. Vaak voelen we achteraf pas dat onze grenzen overschreden werden. 

En we zijn dan vaak geneigd om het bij de ander te leggen. Hij had dat niet mogen doen ! Wel, in the end ben alleen jij verantwoordelijk voor jouw grenzen. Auch, I know ;) 


COACHOEFENING

In deze coachoefening leer je je grenzen aanvoelen en bewaken.

1. Kies een situatie of persoon waar je je grenzen wil voelen en bewaken.

2. Teken of leg jouw grens. Neem een krijtje (als je buiten kan werken), een groot wit blad + stift of een touw. Ga staan en teken of leg jouw grens tov de situatie of persoon. Waar ligt die tov jou ? Hoever ligt jouw grens ? Doe dit intuïtief.

3. Kies een plaats binnen jouw grens. Adem een aantal keren diep en ontspan je lichaam en geest. Hoe voelt het om daar te staan ? Wat voel je in je lichaam ? Welke gedachten gaan er door je heen ? Welke emoties voel je ? Waar voel je deze ? Laat alles binnenkomen en neem voldoende tijd om te voelen. Je mag ook andere mensen of situaties laten bovenkomen. Noteer nadien op een blad wat je ervaarde.

4. Beweeg nu richting jouw grens en ga er tegen staan. Blijf even staan om dit te gewaarworden. Wat komt er nu op ? Wat voel je in je lichaam ? Welke gedachten gaan er door je heen ? Welke emoties voel je ? Waar voel je deze ? Noteer opnieuw wat er opkomt.

5. Stap nu traag en bewust van je positie aan de grens, over je grens. Doe de beweging heel traag en observeer wat je gewaar wordt. Wat komt er op ? Wat voel je in je lichaam ? Welke gedachten gaan er door je heen ? Welke emoties voel je ? Waar voel je deze ? Noteer opnieuw wat er opkomt.

6. Stap nu buiten je veld en kijk naar wat je genoteerd hebt. Wat valt er op ? Welke woorden trekken je aandacht ? Wat is de rode draad ? 

7. Vat samen hoe jij voelt wanneer je binnen je grens bent, aan je grens of erover gaat. Wat zijn jouw signalen ? Bij mij knijpt bijvoorbeeld mijn keel dicht als ik over mijn grens ga. 

8. Neem je situatie of persoon opnieuw en ga in je cirkel staan. Voel je grens aan en bewaak deze ook. Dus spreek uit aan de persoon of in de situatie waar jouw grens ligt. Doe dit meerdere keren om gewoon te worden aan het uiten van je grens. Je zal zien dat dit telkens beter gaat. 

9. Je kan nog een stapje verder gaan voor de echte avonturiers ;). Take it to the real world. Kies een persoon of situatie waar jij je grens gaat stellen en doe dit effectief.

10. Be gentle with yourself. Grenzen voelen en aangeven gaat niet van vandaag op morgen, het is een leerproces. Gun jezelf leer- en faaltijd . . . and enjoy the ride.


WIL JIJ JE GRENZEN LEREN VOELEN EN BEWAKEN ?

Je grenzen voelen en bewaken is een bewust proces. Je moet ze eerst leren aanvoelen en nadien ook nog op 'n assertieve, niet agressieve manier uiten aan de ander. Voel jij dat grenzen stellen jouw thema is ? Dan coach ik je graag verder in Wanderwood. We kijken waar je grenzen liggen, hoe je deze aanvoelt en wat jouw manier is om ze te uiten naar anderen.

Vraag je gratis verkennend gesprek aan !

Let's Wander,
Shana


WIL JIJ MEER COACHOEFENINGEN ONTVANGEN ?